۶۲۳

زیرساخت مناسب گردشگری در روستای اوان الموت وجود ندارد

زیرساخت مناسب گردشگری در روستای اوان الموت وجود ندارد

دهیار روستای نمونه گردشگری اوان گفت: در حال حاضر گردشگری روستای اوان رونق دارد و در برخی تعطیلات حتی ۱۰ هزار خودرو وارد روستا می‌شوند.

روستای اوان در الموت شرقی در منطقه‌ای کوهستانی با آب‌وهوای معتدل سرد قرار دارد، دریاچه اوان به‌عنوان مهم‌ترین ظرفیت گردشگری الموت شرقی و با چشم‌اندازی زیبا در این روستا واقع شده است، وجود محوطه‌های تاریخی در اطراف دریاچه همچون تپه چاکی‌سر در بخش شمال روستا با قدمتی در حدود سه هزار سال و محوطه دیگری در بخش جنوب غربی روستای خزرآباد به نام تپه جیر رزان نشان از قدمت روستا دارد.

وی افزود: عدم نیاز دریاچه به منابع جاری آب، جوشش آب در کف و بدنه دریاچه و پر بودن آن در تمامی ایام سال باعث شده که دریاچه اوان با دریاچه‌ها، تالاب‌ها و نمونه‌های مشابه، تفاوت بسیاری داشته باشد، آب دریاچه از گذشته‌های دور به طور طبیعی محل مناسبی برای پرورش اردک‌ماهی بوده و بسیاری از آبزیان و دوزیستان منطقه، حیاتشان وابسته به بقای این دریاچه است.

دهیار روستای نمونه گردشگری اوان اظهار کرد: عمیق‌ترین قسمت دریاچه حدود ۵/۷ متر عمق دارد به همین دلیل برای قایق‌سواری مناسب است، از طرفی، هوای این منطقه کوهستانی است و در فصل زمستان چنان سرد می‌شود که سطح دریاچه یخ می‌بندد به‌طوری‌که بستر تفریح را برای اسکیت‌بازان فراهم می‌کند؛ هرچند هنوز امکانات اطراف دریاچه به حد مطلوب نرسیده است.

وی تاکید کرد: روستای اوان همچنین در جوار کوه‌های خشچال قرار دارد و با مطالعات جامع گردشگری می‌توان کوهنوردی را نیز در این منطقه ترویج داد اگرچه هم اکنون گردشگران زیادی در این بخش جذب شده‌اند، باتوجه‌به اینکه مرز مشترک با مازندران و گیلان داریم تور پیاده‌روی نیز در این منطقه رواج داشت که به علت کرونا هم اکنون برقرار نیست اما می‌توان دوباره آن را احیا کرد.

طاهری اظهار کرد: تا قبل از شیوع کرونا، از سطح کشورها و استان‌های مختلف گردشگر داشتیم و لیدر در روستا مستقر بود، از ابتدای شیوع ویروس کرونا دریاچه اوان به‌منظور جلوگیری از ورود گردشگران با زنجیر مسدود و تعطیل شد، اما بعد از پاره کردن زنجیرها توسط افراد ناشناس، مجبور شدیم از خاکریز برای مسدودسازی دریاچه استفاده کنیم و با فروکش کرونا شرایط به حالت عادی برگشت.

وی افزود: در حال حاضر گردشگری روستا رونق دارد و در برخی تعطیلات حتی ۱۰ هزار خودرو وارد روستا می‌شوند، جذب گردشگر در روستا می‌تواند افزایش پیدا کند اما زیرساخت‌های مناسب گردشگری در روستا وجود ندارد و از نظر مکان و اقامتگاه مشکل داریم، در واقع شرایط وجود ندارد که گردشگر بیشتر از یک یا دو شب در روستا اقامت داشته باشد.

دهیار روستای نمونه گردشگری اوان بیان کرد: طبیعت روستا بکر است و نمی‌توان انتظار هتل آن‌چنانی داشت؛ دریاچه اوان ویژه طبیعت‌گردان است و باید خدمات متناسب با آن داشته باشیم، در حال حاضر سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کرده است اما باتوجه‌به تعارض اجتماعی روستا در حال حاضر امکان آن وجود ندارد.

وی تأکید کرد: اوان یکی از مناطق نمونه گردشگری در استان قزوین است که ضرورت دارد برای رونق صنعت گردشگری اقدامات زیربنایی انجام شود تا گردشگر با خیالی راحت به این منطقه سفر کند، باتوجه‌به حجم انبوه تردد خودروهای گردشگری و روستایی در راه‌های منطقه، این راه‌های مهم ارتباطی بیش از سایر نقاط نیازمند توجه و رسیدگی از سوی دستگاه‌های متولی است.

 طاهری با اشاره به مشکلات ورود گردشگر به روستا، یادآور شد: درگذشته فرهنگ خاص روستا زبانزد عام و خاص بود اما حضور گردشگران در روستا باعث شده که فرهنگ روستا درگیر آسیب اجتماعی شود و جوان‌ها تغییر رویکرد دهند، از طرفی برخی گردشگران به زمین کشاورزی و باغات تعرض کرده و به آن آسیب می‌زنند، بااین‌حال با ایجاد زیرساخت مناسب و آموزش اهالی روستا و گردشگران می‌توان این مشکلات را کاهش داد.

منبع : ایسنا

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب ثبت نمایید
نظرات سایر کاربران در مورد این مطلب
Mahampg.ir - Copyright © 2019 - All rights reserved