۶۶۹

نگاهی به وضعیت صنعت هتلداری در ایران

نگاهی به وضعیت صنعت هتلداری در ایران

هتلداران ایران در شرایط رشد بازار گردشگری ایران نگران کمبود امکانات و ظرفیت کافی هستند، شرکت‌های بین‌المللی هتلداری وبازیگران اصلی این صنعت نسبت به حضور در بازار ایران مردد هستند.

 درشرایطی که نگرانی از تامین هتل وجای مناسب برای اسکان گروه‌های تازه گردشگران خارجی درداخل مطرح شده، شرکت‌های هتلداری بین‌المللی دراین زمینه همچنان درتردید هستند وترجیح میدهند منتظربمانند و تماشا کنند.

مدیر عملیاتی شرکت هتلداری اینترکنتینانتال درمنطقه خاورمیانه و شمال افریقا” پاسکال گاوین” که می‌گوید:« بازار ایران قطعا بازار جذابی است اما قبل از هر تصمیمی باید دراین باره تحقیق کنیم به نحوی که همه جوانب کار کاملا شفاف و روشن باشد.»

این درحالی است که ایران خود را برای پذیرایی از گردشگران و بهبودصنعت گردشگری پس ازسال‌ها رکود، آماده می‌کندو نگرانی از کمبود زیرساخت‎ها، دررسانه‌های داخل و خارج بازتاب گسترده‌ای داشته است.

این گزارش درادامه به وضعیت هتل‌های موجود درایران و امکان سرمایه‌گذاری خارجی دراین بخش اشاره کرده و آورده است: هتل‌های لوکس و ۴- ۵ ستاره در ایران اکنون توسط کم‍پانی‌هایی چون پارسیان و استقلال که موسسات خصوصی ایرانی هستند اداره می‌شوند و دیگر هتل‌های بین‌المللی خارجی پس از انقلاب از ایران خارج شده‌اند.

گروه هتلداری “روتانا “از ابوظبی درنظر دارد اولین هتل خارجی را درایران دایر کند. این شرکت هتلداری هم اکنون ۴ هتل دیگ را در این کشور دردست ساخت دارد که عمدتا ویژه مسافران مسلمان است.

روتانا قصد دارد تا سال ۲۰۱۸ هتلی ویژه زایران در شهر مشهد ایجاد کند.

این گزارش یادآور شده است که درتهران بازار هتلداری با ۹۶ هتل فعالیت گسترده ای دارد ولی تنها ۱۳ هتل به عنوان هتل ۴ ستاره یا ۵ ستاره طبقه‌بندی شده‌اند که مجموعا تنها ۳۰۰۰ اتاق دارند.

بنابه همین گزارش «اکبر غمخوار» مدیر موسسه تورگردانی “راستین”در تهران گفته است که انتظار می‌رود که تعداد گردشگران خارجی نسبت به سال گذشته به دو برابر افزایش یابد. ایران طی ۱۲ ماه گذشته تا مارچ حدود ۴.۸ میلیون گردشگر داشته که در ۶۴۰ هتل کشور اقامت کردند. از این میان ۲.۵ میلیون نفر زایر بوده‌اند.

این گزارش به نقل از”مینا امروانی” نماینده دیگری از یک موسسه تورگردانی دیگر در تهران آورده است : اگر نتوانیم هتل کافی برای اقامت گردشگران تامین کنیم، گردشگران را از دست خواهیم داد. این مسئله خصوصا در زمان اوج سفرهای گردشگری در اکتبر و س‍تامبر و اوریل و مه،نگران کننده‌تر می‌شود.

به گفته وی مسئله پرداخت‌ها توسط گردشگران خارجی و نیز حمایت آژانس‌های تورگردانی در دیگر کشورها نیز مشکل دیگری است. زیرا ما اغلب از گردشگران خارجی دلار نقد دریافت می‌کنیم.

درهمین حال حریت نیز طی گزارشی نسبت به حضور ترکیه در بازار هتلداری ایران و دعوت مسئولان گردشگری ایران از ترکیه آورده است درآمدجهانی توریسم سال گذشته از مرز ۱.۵ تریلیون دلار گذشت درحالی که ایران تها ۰.۵ درصد از آن را کسب کرده است.

ایران در رتبه ۴۶ از نظر جذب گردشگر خارجی در رنگینگ جهانی است و رتبه ۳۳ را از نظر کسب درآمد از طریق مسافران خارجی دارد

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب ثبت نمایید
نظرات سایر کاربران در مورد این مطلب
Mahampg.ir - Copyright © 2019 - All rights reserved