۱۸۲

وضعیت صنعت توریسم در ایران و چالش های ان

وضعیت صنعت توریسم در ایران و چالش های ان

گردشگرى سازمان یافته امروز بخشى بسیار مهم در نظام اقتصادى کشورهاى دنیا محسوب مى شود به طورى که اقتصاد برخى از کشورها بیش از ۸۰ درصد وابسته به فعل و انفعالات صنعت توریسم است.

توریسم به طور کلی به عنوان مسافرت تفریحی در نظر گرفته می شود. وضعیت توریسم در ایران در مقایسه با بسیاری از کشور ها حاکی از عدم توسعه یافتگی و وجود تنگناهای زیادی در این بخش است که سیاستگذاری ها ی کلان در سطح ملی و نیز تدابیر و سیاست ها ی استانی و منطقه ای  در آن نقش داشته است. اگر‌چه توسعه و گسترش ایرانگردی و جهانگردی به منظور استفاده هر‌چه بیشتر از مزایای متعدد اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی آن اجتناب‌ناپذیر است ولی مشکلات و تنگناهای متعددی در راه رشد و صنعت گردشگری ایران وجود دارد که نباید از نظر‌ها دور بماند.

توریسم و گردشگری در گذر تاریخ ایران

وقتی به کتب تاریخی مخصوصا" به کتابهای سفرنامه مراجعه کنیم از زمانهای خیلی قدیم مردم ایران نیز همچون مردم سراسر دنیا علاقهمند به مسافرت رفتن بودند که این سفرها می توانست کاری ؛ زیارت و یا تفریحی باشد و از طرفی روزگاری مردم سر زمین ایران شاهد تردد کاروانهای بودند که از جاده های تاریخی ایران همچون جاده ابریشم عبور می کردند که بازرگانان و گردشگران از کشورهای اروپای به سمت چین و هندوستان سفر می کردند که در مسیر سفر خود از کشور عزیزمان ایران آنان گزارشهای و سفرنامه های نوشته اند که از موقعیت اجتماعی و سیاسی و همچنین شرح مناطق خوش آب هوای ایران در آن زمان پرداخته اند هر وقت صحبت از توریسم و گردشگری مطرح می شود. [4]

جایگاه توریسم ایران درجهان و خاورمیانه

ایران کشوری است که جاذبه های گردشگری آن بنا بر اظهارنظرهایی که جهانگردان و بازدیدکنندگان از آن داشته اند، هر گردشگری را به وجد آورده است. جدا از جاذبه های تاریخی که در نوع خود در سطح جهانی بی نظیر هستند، وجود برخی موهبت های طبیعی چون روستاهای تاریخی و شگرف، میراث غنی و تمدنی، جلوه هایی بی نظیر از اکوتوریسم و... هر کدام در نوبه خود می تواند توریسم این کشور را با تحولی بزرگ روبه رو سازد.
اسکی بر رشته کوه های ماسه ای، جوشش های قندیلی، گلدان های بیابانی، شهداد بیابان لوت و هزاران جاذبه دیگر که وقتی کویرشناسان و بزرگان علوم زمین شناسی و جغرافیایی طبیعی ایران با تجربه طولانی خود از آن سخن می گویند، چشمانشان برق می زند و به دارندگی مان می بالند، می تواند در نوع خود سالانه هزاران گردشگر طبیعت دوست را روانه ایران کند. این در حالی است که تا سخن از بهره برداری به میان می آید، به همان سرعت برق نگاه های خیره خاموش می شود.

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب ثبت نمایید
نظرات سایر کاربران در مورد این مطلب
Mahampg.ir - Copyright © 2019 - All rights reserved