۹۶

باتومی، زیباترین ساحل دریای سیاه برای تعطیلات ایرانی‌ها

باتومی، زیباترین ساحل دریای سیاه برای تعطیلات ایرانی‌ها

طی سال‌های اخیر، ایرانی‌ها اشتیاق مضاعفی را برای سفر خارج از کشور با هدف گردشگری از خود نشان داده‌اند و هنگام انتخاب مقصد، معمولاً سعی دارند با توجه به آب‌ و هوا و فصل سفر یکی از کشورهای همسایه کشورمان ایران را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند. یکی از مقاصدی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، کشور گرجستان و به‌خصوص شهر ساحلی باتومی در این کشور است که معمولا گردشگران از طریق تور باتومی به این شهر سفر می‌کنند. جالب است بدانید ایرانیان برای اقامت توریستی در گرجستان، نیاز به ویزا گرفتن ندارند و می‌توانند بدون ویزا، اقامتی 45 روزه در این کشور زیبا داشته باشند. در راهنمای سفر به باتومی قصد داریم معرفی کوتاهی از شهر باتومی و جاذبه‌های گردشگری آن داشته باشیم.

باتومی کجاست؟

گرجستان یکی از کشورهایی است که در منطقه‌ای اوراسیایی قرار دارد. گرجستان از شرق و جنوب شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان هم محسوب می‌شود. تفلیس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان است. این کشور از 8 استان، یک منطقه خودمختار (اوستیای جنوبی) و 2 جمهوری خودمختار تشکیل‌ شده است. باتومی مرکز یکی از این جمهوری‌های خودمختار به نام آجاریا است.

 یکی از مدرن‌ترین و زیباترین شهرهای گرجستان، باتومی است که در بخش ساحلی جنوب غربی کشور گرجستان واقع شده است. این شهر بسیار قدیمی است و تاسیس آن به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد. شهر باتومی گرجستان به عنوان یک بندر و مرکز حمل و نقل کلیدی منطقه در حال توسعه است. باتومی امروزی به همراه شهرهای اودسا و کریمه اوکراین یکی از معروف‌ترین استراحتگاه‌های ساحلی منطقه دریای سیاه است. این شهر تعطیلات مقرون به صرفه و بسیار جذابی را برای انواع گردشگران به وجود می‌آورد. باتومی در سال 1878 توسط ترکیه به روسیه واگذار شد.

یک پالایشگاه نفتی در این شهر فعالیت می‌کند. سایر صنایع موجود در باتومی عبارتند از کارخانه کشتی سازی، ماشین سازی، آبکاری روی و کارخانه‌های مبلمان و همچنین طیف وسیعی از صنایع سبک. باتومی اگرچه از نظر صنعتی توسعه یافته است، اما یک شهر جذاب و تفرجگاه محبوب به شمار می‌آید. این شهر باغ‌های فراوانی دارد و خیابان‌هایش مملو از گیاهان عجیب و غریب است. در شمال شهر، باغ گیاه شناسی باتومی با مجموعه‌ای غنی از گیاهان نیمه گرمسیری و گرمسیری قرار دارد. باتومی مرکز چای و مرکبات نیز محسوب می‌شود. مزارع چای در حومه این شهر هستند. 

چرا باید به باتومی سفر کنیم؟

باتومی شهری سرگرم کننده و بسیار آرام است. این شهر برای مسافرینی که می‌خواهند آرامش را در سفرشان تجربه کنند مقصد مناسبی به نظر می‌آید. همچنین برای مسافران کنجکاوتر، باتومی زیبایی‌ها و دیدنی‌های بسیاری دارد. باتومی به دلیل قرار گرفتن در منطقه قفقاز، آب و هوای نیمه گرمسیری دارد. به همین دلیل این شهر نه در زمستان‌ها خیلی سرد است و نه در تابستان‌ها خیلی گرم. این آب و هوای دل انگیز در وهله اول توجه بزرگان امپراتوری روسیه را به باتومی جلب کرد و در آن زمان این شهر بندری به عنوان یک استراحتگاه تابستانی شهرت یافت.

معماری شهر باتومی بدون شک یکی از جاذبه‌های اصلی آن است؛ به‌عنوان مثال با قدم زدن در مرکز شهر و تمرکز روی مناطق اطراف تئاتر درام یا میدان اروپا، خانه‌های سنتی روسیه قرن نوزدهم و شاهکارهای مرتفع فوق‌العاده مدرن امروزی را مشاهده خواهید کرد. ساختمان‌های آپارتمانی متعلق به دوران شوروی همه در کنار یکدیگر یادآور تاریخ این شهر زیباست. باتومی شبیه هیچ شهر دیگری در گرجستان نیست، بسیار مدرن و زیباست و تضاد شگفت‌انگیزی با دیگر مقاصد سنتی‌تر گرجستان دارد. می‌توان گفت سفر به باتومی تجربه جدیدی از سفر به گرجستان را در اختیار مسافران قرار خواهد داد. اگر شما هم دنبال چنین ویژگی‌هایی در مقصد سفرتان می‌گردید، پس تور باتومی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بهترین زمان سفر به باتومی

آب‌وهوای باتومی گرم و مرطوب است و زمستان‌هایی بدون برف و تابستان‌هایی تقریباً گرم دارد. میانگین دمای سالانه این شهر 15 درجه سانتی‌گراد است. دمای باتومی در گرم‌ترین زمان خود در ماه اوت (مرداد و شهریور) به حدود 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و کمترین دمای آن نیز در ژانویه (دی و بهمن) حدود 5 تا 7 درجه سانتی‌گراد است.

با توجه به اینکه این منطقه آب و هوای معتدلی دارد و به دلیل ساحلی بودن این شهر، ماه‌های تابستان از ژوئن تا سپتامبر بهترین زمان برای سفر به باتومی است. زیرا در این ماه‌ها دمای هوا دلپذیر و  بارندگی بسیار محدود و کم است.

  • زمستان‌های باتومی: ژانویه سردترین ماه در شهر باتومی است.میانگین دمای هوا در این ماه 8 درجه سانتیگراد است. سفر در این زمان برای کسانی که قصد دارند از سواحل و تفریحات آبی استفاده کنند مناسب نیست. اما شهر باتومی در این فصل دیدنی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند برای برخی از بازدیدکنندگان جذاب به نظر برسد. زمستان در باتومی معتدل است. در این فصل به ندرت برف می بارد، با این حال اگر در زمان بارش برف در باتومی حضور داشته باشید، مطمئن باشید هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. دریای سیاه آبی تیره، سواحل پوشیده از برف، نخل‌ها و ماگنولیاهای همیشه سبز مناظر فراموش نشدنی را خلق می‌کنند.
  • تابستان‌های باتومی: گرم‌ترین ماه در شهر باتومی ماه آگوست است و میانگین دمای آن حدود 25 درجه سانتیگراد است. این فصل بهترین زمان برای سفر به شهر باتومی است زیرا می‌توانید از تمام تفریحات آبی و ساحلی لذت ببرید.
شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب ثبت نمایید
نظرات سایر کاربران در مورد این مطلب
Mahampg.ir - Copyright © 2019 - All rights reserved